Wednesday 10 August 2011

PELAJAR MALAYSIA CEDERA ; RUSUHAN DI ENGLAND


UPDATE : VIDEO PELAJAR MALAYSIA YANG DIPUKUL DAN DIROMPAK SEMASA TUNJUK PERASAAN DI LONDON

BERITA DARI empayar-pemuda.blogspot.com
Pelajar Malaysia yang di kenali sebagai Asyraf Haziq yang cedera setelah dipukul dan kemudiannya  dirompak  di Barking, London...Asyraf Haziq yang ketika itu sedang dalam perjalanan ke Pasar Ramadhan untuk membeli juadah berbuka puasa.

Sudah jatuh ditimpa tangga dah la cedera lepas tu kena pulak rompak dengan penyamun-penyamun kulit putin dan hitam yang konon cuba menolong Asyraf Haziq tetapi rupa-rupanya helah sahaja dimana mereka mengambil kesempatan keatasnya.

Disebabkan kejadian itu dia kehilangan telefon bimbit dan dompetnya. Asyraf kini sedang dirawat di Royal London Hospital kerana  patah rahang mulut dan gigi.
Seorang pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) jurusan Perakaunan sebuah kolej di London tercedera ringan dalam rusuhan di kota itu semalam. 

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata bagaimanapun, pelajar itu, Asyraf Hazlan, 20-an, tidak kritikal dan hanya cedera di bahagian rahang dan kini dirawat di Royal London Hospital.

“Pelajar ini tidak terlibat dalam rusuhan, tetapi beliau diserang oleh sekumpulan perusuh ketika keluar dari tren bawah tanah ketika dalam perjalanan menziarah rakannya untuk berbuka puasa di utara London.

“Beliau kemudian dipukul dan dirompak, tetapi telahpun dibawa ke hospital untuk rawatan, di mana beliau perlu menjalani pembedahan untuk merawat kecederaan itu,” katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama warga kementerian berkenaan dan agensi di bawahnya, di Institut Kemajuan Desa (Infra).

Dipetik Bernama Online, Mohd Shafie berkata keluarga mangsa, yang berasal dari Selangor, telah dimaklumkan mengenai kejadian tersebut.

Beliau berkata Mara turut mengambil langkah berjaga-jaga dengan memindahkan pelajar di kawasan berisiko tinggi di kota itu ke sebuah penempatan di Leicester Square bagi menjamin keselamatan mereka.
Komen OBP;
Negara yang maju dan rakyatnya dikatakan begitu open minded dan bersikap terbuka pun boleh jadi macam ni, cuba kita bayangkan jika semasa perhimpunan BERSIH 2.0 tempohari, pihak kerajaan dan polis tidak bersikap tegas, rasanya negara kita akan menerima kesan yang lebih teruk dpd ini. So, bersyukur lah rakyat Malaysia kerana anda mempunyai negara yang aman dan sejahtera. Kalau nak buat BERSIH 3.0 dengan syarat iaitu "pergilah BERSIHkan longkang-longkang di KL tu supaya tak banjir dan tiada denggi- TIADA AEDES TIADA DENGGI...hehehe

No comments: