Thursday 25 August 2011

APABILA PEMIMPIN KANAN PAS MENYERANG PAKATAN RAKYAT : SYABAS YB DR CHE ROSLI

sebelum ni memang aku tak pernah pun nak memuji mana-mana ahli parlimen dari parti pembangkang, bukannya apa...asyik buruk jer yang keluar dari mulut mereka tu...tak pernahnya nak memuji sebarang tindakan kerajaan yang memerintah iaitu BN.

tapi pada kali ini aku tabik hormat pada seorang ahli parlimen dari Selangor iaitu YB. Dr Che Rosli (anaknya kawan aku) kerana beliau berani kerana benar, syabas dan tahniah aku ucapkan kerana pembongkaran beliau pada 24 Ogos 2011 bersamaan 24 Ramadhan semasa di dalam ISU LYNAS di Buletin TV3 telah membuka mata semua masyarakat ke atas kepimpinan PAKATAN RAKYAT, KEPIMPINAN PAS DAN JUGA AKHBAR HARAKAH.....

di sini aku sampaikan kata-kata beliau semasa di temuramah oleh Karam Singh Walia (lepas ni naik le nama Singh ni, hehehe...selepas peristiwa hitam beliau tempohari) : sumber dari AGENDA DAILY

Dr Che Rosli membuat pengakuan itu bersama Profesor Dr. Ahmad Termizi Ramli, seorang Pakar Keselamatan Radiologi & Kesihatan.
Dalam pengakuannya Dr Che Rosli berkata : "Mereka menakutkan orang ramai mengatakan bahawa Lynas ni loji nuklear sedangkan dia hanya memproses bahan tabii iaitu nadir bumi daripada Mount Weld yang lebih rendah daripada kalau kita main lombong bijih, lebih rendah dari segi radiasinya."

Bukan setakat itu, pakar antarabangsa serta agensi kerajaan yang memantau serta mengawal pembinaan serta operasi kilang Lynas dikecam Fuziah sebagai tidak mempunyai kredibiliti.

                                               Fuziah PKR yang bercakap menggunakan kepala lutut sebagai otak
"Yang membawa isu ni PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap. Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. 


Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mitzi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin."

"Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah."

Tambah beliau, penduduk Kuantan tidak perlu takut dengan kewujudan kilang kimia Lynas.


"Jadi benda-benda macam tu tuduhan yang tidak saintifik, tidak akademik langsung. Tuduhan-tuduhan yang macam tu lah, maknanya pada masyarakat, pada rakyat tidak perlu takut. Mereka boleh sendiri nanti melihat sendiri masuk ke Lynas melihat apa saja, apa yg dibina, apakah masa depannya, apakah kemudahan-kemudahan yang ada untuk menjaga keselamatan pekerja dan juga orang awam."

Profesor Dr. Ahmad Termizi pula berkata , "Pada saya adanya risiko bukan alasan untuk mengharamkan sesuatu perkara. Risiko mesti berpadanan dengan manfaat. Ini persoalan seterusnya. Jadi risiko yang ada pada aras yg terlibat dengan dos sinaran pada aktiviti seperti Lynas, terlalu rendah atas apapun untuk mengharamkannya.

Ditanya jika tidak bahaya, mengapa penduduk ditipu dan disajikan maklumat palsu.

"Isu ni isu yg dimanipulasikan untuk kepentingan tertentu. Jadi dalam banyak keadaan data-data yang dikemukan tu tak dapat dipertahankan sebenarnya secara saintifik. Jadi cuma dispinkan. Digembar-gemburkan. Data-data yang pada saya kadang-kadang palsu dan tidak ada kena mengena."

Beliau turut melahirkan rasa kesalnya jika kerajaan menunduk kepada desakan pihak tertentu untuk menghentikan operasi kilang kimia Lynas.

"Jadi saya rasa sedihlah kalau kita, negara ini membuat sesuatu keputusan yang sangat besar, genting kepada kepentingan negara berdasarkan kepada emosi, berdasarkan kepada propaganda dan tidak berdasarkan kepada ilmu, berdasarkan kepada kepakaran yang sediada dalam negara ini sebenarnya."

Prof. Ahmad Termizi menyangkal pembohongan Fuziah bahawa kilang Lynas terbabit tidak dapat beroperasi di Australia kerana tidak dilesenkan kerajaan negara itu.

"Lynas juga dapat lesen untuk melakukan proses ini di Australia tapi kos tinggi. Jadi pertimbangan di sini ialah kos ekonomik, pertimbangan keberkesanan kos, cost effectiveness. 


Jadi mereka memilih di Malaysia kerana Malaysia mempunyai infrastruktur yang baik dan kos pengeluaran per unit yang boleh bersaing di pasaran dunia. Jadi kita dipilih dalam konteks itu. Pada pandangan saya, satu peluang win-win situation. Sama-sama untung."

Komen daripada OBP :

1. Alhamdulilah, masih ada lagi pemimpin dan juga ahli pembangkang (PAS) yang masih bersikap waras dan beretika dalam memperjuangkan rakyat, bukannya politik semata-mata.

2. Jawatankuasa Penerangan PAS memang tak boleh dipercayai, walaupun partinya nama je ISLAM, di mana melalui penjelasan Dr Che Rosli di atas, dapat disimpulkan bahawa beliau telah dihalang daripada bercakap atas fakta kebenaran tentang isu Lynas oleh kepimpinan PAS.

3. Akhbar yang disanjung tinggi oleh puak-puak PAS iaitu HARAKAH...hilang kredibilitinya dalam memperjuangkan isu-isu yang bersifat kebenaran, secara tidak langsung...tuduhan oleh pihak UMNO berkaitan akhbar HARAKAH ini memang kilang fitnah ada asas kebenarannya, ini dapat di lihat melalui penjelasan Dr Che Rosli di atas, iaitu beliau malu apabila HARAKAH kerap menyiarkan berita yang bersifat pembohongan berkaitan isu Lynas...

No comments: