Tuesday 11 January 2011

PARIAH: DULU...SEKARANG....INTERLOK


Salam semua,

Saya terpanggil untuk menyumbangkan pandangan saya ke atas isu baru-baru ini yang hangat diperkatakan iaitu karya novel INTERLOK, yang ditulis oleh Sasterawan Negara dan mula dijadikan buku untuk pembelajaran subjek Sejarah Tingkatan 5.

dan baru-baru ini kita di kejutkan dengan tindakan tidak beradab oleh segelintir kaum india yang membakar novel ini dengan alasan bahawa novel ini tidak sesuai di jadikan buku untuk pelajar sekolah dan terdapatnya tulisan yang mengguris hati kaum mereka.

Persoalan saya iaitu, ke semua yang membakar novel tersebut, adakah saudara telah membaca novel tersebut? Fahamkah berkaitan dengan isi kandungannya..

Nasihat saya kepada mereka, jangan cuba bermain dengan api kerana kelak akan membakar diri, tidakkah mereka terfikir bahawa tindakan mereka itu akan mengundang perasaan kemarahan di kalangan orang melayu sendiri kerana sasterawan tersebut adalah orang melayu dan tulisan yang diperkatakan di dalam novel tersebut adalah fakta dan benar, so mengapa hendak dipertikaikan lagi?

Kenyataan 'paria' yang disebut di dalam artikel tersebut adalah benar dan pandangan saya kaum india harus menerima hakikat ini kerana terus terang saya katakan, cuba kita belajar sejarah india..jika tak silap saya memang terdapatnya kasta di sana iaitu;

1. Brahmin

2. Ksatriya

3. Vaisya

4. Sudra

5. Pariah

Maklumat di atas ada didalam wikipedia, dan tertulis di situ iaitu Pariah mewakili golongan buruh kasar, dan memang benar bahawa kebanyakan warga India yang berimigran ke tanah melayu adalah terdiri daripada golongan ini. So, mengapa kita harus mempertikaikannya...Beringatlah bahawa sejarah tidak akan melupakan kita sebaliknya kita yang sering melupakan sejarah.

Novel tersebut telah di tulis hampir 40 tahun yang lalu dan tidak pernah ada yang mempertikaikannya sehinggallah pada saat ini apabila terdapat segelintir individu durjana yang mempolitikkan isu ini demi untuk meraih populariti.

Pandangan saya kepada kerajaan, jangan layan kehendak mereka kerana minoriti ini tidak akan pernah merasa puas dan beringatlah kerajaan sedia ada...golongan majoriti (melayu) sudah puas merasa terhina dan di perkotak katikkan sejak akhir-akhir ini....

sedikit iklan...semasa saya kecil dulu, saya ada juga kawan-kawan dari kaum india...kami sering bergurau..dan antara gurauan saya kepada mereka iaitu..."oii keling.....oii paria..."...tetapi pada waktu itu, tiada pun yang terasa hati....tak seperti sekarang...kenyataan-kenyataan sebegitu di anggap rasis.....Rasis ke?????

No comments: