Saturday 23 May 2009

ROBOH TAMBAK JOHOR - MENGAPA SINGAPURA BERKERAS MEMBANTAH


Kali ini kita beralih arah pula ke selatan tanah air iaitu negeri aku yang tercinta ini, kepada pembangkang iaitu Pakatan Rakyat jangan harap lah nak menjajah Johor ini, mengadap DYMM Sultan Johor dulu kalau nak...hahaha...
Okay, isu yang nak aku timbulkan iaitu mengapa singapura berterusan membantah msia untuk merobohkan tambak johor ini, sebenarnya idea untuk merobohkan tambak johor ini adalah hasil daripada pemimpin johor juga yang inginkan pembangunan dinikmati oleh selatan msia jangan hanya singapura sahaja, dan hasilnya mantan PM kita iaitu TUN DR Mahathir telah bersetuju untuk membina jambatan bagi menggantikan tambak johor dan idea ini sangat bernas, hampir semua rakyat Johot bersetuju walaupun Singapura berkeras membantah tetapi Tun tidak tunduk kepada Singapura sebaliknya Tun mengemukakan idea iaitu jambatan bengkok untuk menyelesaikan kemelut tersebut, mati akal di buatnya kpd pemimpin Singapura yang memang kita tahu iaitu di tunjangi oleh LEE KUAN YEW, (memang kita semua tahu bahawa Lee Kuan Yew memang takutkan Tun Dr M). Tetapi apabila naiknya Paklah kita, pembinaan tersebut dibatalkan dan ini menimbulkan ketidaksenangan kepada ramai rakyat Johor tetapi selaku rakyat Johor yang waras (tak seperti rakyat Perak yang hanya tahu demonstrasi jalanan sahaja), orang Johor akur dan sebaliknya memahami tujuan pembinaan tersebut tidak diteruskan.
Bagi pihak Singapura pula, mereka tersenyum hingga meleret ke pipi kerana tidak perlu lagi bersusah payah untuk membantah pembinaan tersebut.
Tetapi akhir-akhir ini ketakutan mereka kembali timbul apabila Najib ingin meneruskan hasrat yag terbantut tersebut hasil daripada permintaan rakyat Johor.

Antara sebab utama mengapa mereka membantah iaitu :

1. Bila robohnya Tambak Johor secara tidak langsung selat tebrau akan digunakan untuk laluan kapal dagang dan ini akan meningkatkan lagi Pelabuhhan Tanjung Pelepas di Johor (memang ini lah agenda utama Tun M kita - syabas Tun). Singapura takut pelabuhan mereka akan kehilangan lokasi strategik kerana PTP akan mengambil alih kedudukan mereka nanti.
2. Dari segi pertahanan pula, memang mereka takut dengan malaysia walaupun kita ini dikhabarkan sebagai adik beradik suatu ketika dulu tetapi harus di ingat apabila generasi telah berkembang dan ramai yang buta sejarah, adik beradik sudah tidak timbul lagi.

Oleh itu, aku menyeru pemimpin sekarang supaya teruskan juga merobohkan tambak johor dan gantikan ia dengan jambatan baru bak kata Najib iaitu bengkok ke, lurus ke, bawah tanah ke, ia akan tetap di bina tetapi hasil lawatan Najib menunjukkan kita tunduk sekali lagi kepada Singapura iaitu mungkin kita akan kekalkan tambak Johor....

No comments: